Eduskuntavaalit olivat sunnuntaina. Kiitos jokaiselle 956:lle äänestäjälleni!

Saamani äänimäärä oikeutti oman listamme puoliväliin. Jäin aika kauas tavoitteestani ja siksi olen tietysti vähän pettynyt tulokseeni. Mutta samalla olen iloinen. Huikea määrä ihmisiä uskoi että olisin sopiva eduskuntaan ja halusi minua sinne äänestää. Kiitos siitä!

Ja kiitos jokaiselle joka minua kampanjassa tuki! Tukiryhmä teki yhdessä kanssani ison urakan. Perheeni ansaitsee erityiskiitokset, jopa lapset osallistuivat talkoisiin.


Olen harmissani siitä, että eduskuntaan valittiin niin vähän nuoria (vain 2 alle 30-vuotiasta) ja niin paljon yli 60-vuotiaita (30). Sitä tosin hiukan tasaa se, että 50-59-vuotiaiden määrä eduskunnassa laski.

Olen iloinen naisten määrän kasvusta eduskunnassa. 42% on toki vielä kaukana siitä, että naisia ja miehiä olisi yhtä paljon. Nyt valittu eduskunta kuitenkin täyttää 40%:n minimisäännön jota mm. kunnallisia lautakuntia valittaessa noudatetaan – siis molempia sukupuolia valitaan niihin vähintään tuo 40 %.

 Vihreiden kokonaistulos oli hieno. Kolme voitettua paikkaa oli hyvä tulos!

On vaan harmillista miten lähelle Tarja Cronbergin paikka jäi, 184 ääntä! Tulos oli huikea, Pohjoiskarjalasta yli 11% äänistä vihreille! Vaalijärjestelmää pitää todella uusia, pienten vaalipiirien vaalikynnys on kohtuuton.